tirsdag 24. mars 2009

Mormorpute


Kjært barn har mange navn, og denne puten kalles både mormorpute, bløtkakepute, rundpute og jeg vet ikke hva mer...
Men fine er de, også så lette å lage! Ja, jeg ble litt overrasket over hvor lette de er å få til, man tror kanskje at noe man har ønket seg lenge er heelt utenfor rekkevidde å få til selv, men denne er virkelig mulig å få til for alle som har symaskinsertifikat fra handarbeidstimen på barneskolen. Har du ikke dette sertifikikatet, så fortvil ikke: denne puten klarer alle som kan tre i en symaskin og sy rette sømmer (som når jeg tenker meg om også er essensen av symaskinsertifikatet fra skolen!?)
Nok om det.
Slik gjør du:
Les hele framgangsmåte før du begynner!
1. Tegn opp to sirkler på ca 23 cm i diameter (tverrlinje). Klipp ut. Legg sirklene rette mot rette og sy rettsøm rundt, la det være en liten åpning så du kan vrenge rettsiden utover. Sy åpningen pent igjen etter utvrenging. Stryk gjerne over så sirkelen blir glatt og flat og fin.
2. Mål opp et stoffstykke som er 40 cm x ca det dobbelte av omkretsen av sirkelen: 3,14*2R (2R= diameter på ferdig sirkel, i mitt tilfelle ca 21 cm, stoffstykket ble dermed 40 cm* 132cm(=3,14*21*2 ). Vil du har flere rynker tar du enda lengre stykke. Siden jeg brukte en nokså stiv lin,ville det ikke blitt pent eller lett å sy enda flere rynker her, tynne stoffer kan imidlertid tåle flere rynker.
I denne stoffbiten syr du en løpegang i den ene langsiden. Sy deretter kortsiden sammen, rett mot rett. La endene til løpegangen være åpne.
3. Rynk langsiden uten løpegang til den har samme omkrets som sirkelen. Fest den lange stoffbiten, som nå er en sylinder, rette mot rette til sirkelen med knappenåler. Fordel rynkene jevnt og pent rundt, og sy fast fra vrangen.
4. Putt inn puten, tre i en snor i løpegangen og snurp igjen. Har du en rund pute kan du bruke det. Jeg brukte en veldig løs og veldig myk, firkantig pute mens jeg venter på å få tak i en rund en, og det går også ganske bra.
OK, jeg ser at det ikke er veldig lett å skjønne alt når jeg har skrevet det. Selv var jeg så heldig å ha noen som har laget slike puter i et helt, langt liv til å vise meg. Dersom det er noen som vil prøve seg som ikke skjønner hvordan jeg tenker, ta bare kontakt så skal jeg forsøke å hjelpe så godt jeg kan.


Til midtsirkelen brukte jeg dette stoffet som selges pr meter i nettbutikken.Stoffet er av 100 % lin og kommer med broderte bokstaver A, B, C og D, og finnes med broderier i både linfarge og offwhite. For en meter kan du lage mange slike puter, eller andre pene ting:)
Jeg valgte meg en C, for Crème, naturlig nok:)


Og slik ble resultatet.
Klem

8 kommentarer:

Inspiration i vitt sa...

Hej Ragnhild, vilken vacker kudde du sytt, det är så fint med det lilla monogrammet där i mitten, så duktig du är. Ha en skön dag och kram på dig/Ingela.

ANETTESHUS.COM sa...

Så flink du er, Ragnhild!! Nyyydelig pute! Den som kunne sy?!!

Ha en fin dag!

Klem Anette:)

LIVS LYST sa...

Så fin pute!
Jeg var inne og tittet på nettbutikken din, men jeg fant ikke monogram (på tekstil 1 meter) med bokstaven D.... Du skrev i bloggen din at dere har det. Er det jeg som ikke ser?? :O/

Har du mulighet til å sende meg linken på den hvis den finnes????????

Hilsen Ljo :O)

☆Therese sa...

Puta er kjempefin!!
Jeg har ikke glemt gardinene du har i butikken heller..... Vi holder på å pusse opp gutten vår sitt rom, så det blir prio i første omgang. Men når det er ferdig.... ;o)

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Puten var helt nydelig, og forklaringen din var lett å forstå, så du skal ha tusen tall for det! Nå blir det bestemorspute her i huset om lett, tror jeg! :-)

Klem Cathrine

H elle K sa...

Hei på deg, så nydelig pute, ja, den som kunne sy.. Ha en fin kveld. Kristin

Fjasevas Huset sa...

åh, så gøy! dette skal jeg prøve:-) Takk igjen for alle flotte tips du deler med oss andre ikke fult så kreative!

klem Mirjam

Villa von Krogh sa...

Hei Ragnhild.
Lekker pute... Jeg er ikke noen kløpper på symaskinen, men nå har jeg fått svigermor med på laget. :) Hun derimot er en dyktig syerske. Så nå skal det bli "mormor" puter i heimen!
Takk for at du legger ut oppskriftene på så mye lekkert. ;) Du har en helt nydelig blogg og nettbutikk.

Anine