tirsdag 10. februar 2009

Mal krakelert


Å finne et møbel med krakelert maling er en drøm: flere lag med sprukket maling som avslører malingen under, alt i vakre farger, selvfølgelig. Desverre hender det så altfor ofte at fargene ikke er "riktige" til min noe monokrome smak, så får man ta saken i egne hender:)

Teknikkene med å få maling til å krakelere er flere, jeg bruker denne framgangsmåten fordi den er så enkel og gir et sikkert og kontrollerbart resultat. På denne døra brukte jeg denne teknikken, men i to omganger: først grå, så lys grå, så hvitt.

Dette trenger du: maling (bakgrunnsfarge: S2005-B, toppstrøk; hvit: S0502-Y), Eventuelt kvistlakk, Krakeleringsmiddel, Pensel, Sjablong, Sjablongpensel, Montasjelim, Lakk (vannbasert og matt lakk gir det beste resultatet, for eksempel Trestjernes gulvlakk)
Denne saken var på trykk i BoligPluss våren 2008.


Dekk først eventuelle kvister med kvistlakk.
1. Mal kassen i grunnfargen. Dekk godt og bruk om nødvendig to strøk.


2. Påfør krakeleringsmiddelet. La dette tørke litt, men ikke helt, det skal fortsatt være litt klissete, ellers vil toppstrøket ikke krakelere.


3. Påfør toppstrøket. Dette strøket skal sprekke opp og la bunnfargen skinne gjennom, det er derfor viktig å påføre toppstrøket før krakeleringsmiddelet er helt tørt. En hovedregel sier at jo mer klissete krakeleringsmiddelet er, jo større sprekker får du. La maling og krakelering tørke helt

4. Spray sjablongen på baksiden med montasjelim, eller bruk maskeringstape, og fest den der du ønsker mønsteret. Dersom du ønsker at bokstavene/mønsteret skal krakelere litt, påfører du først krakeleringsmiddelet over sjablongen, før dette har tørket helt går du over med bokstavfargen. Påfør et tynt lag maling lett over hele sjablongmønsteret. La malingen tørke litt før du fjerner sjablongen.


5. Malingen som krakelerer er noe mindre hardfør, påfør gjerne et strøk med matt lakk for å bevare flaten slik du vil ha den.



Her er en kasse til vaskerommet, eller "la Lavanderia" om du vil, klar til å huse vaskemidler og skrubber.

Tillegg: krakeleringsmiddelet fås kjøpt i maleforretninger med litt godt utvalg. Har de ikke det på din lokale malerforretning, så kan det hende det kan bestilles inn. Jeg har brukt Nordsjøs krakeleringsmiddel, men andre merker er sikkert også gode.

Jeg har enda et par teknikker for å male gammelt på lur, så følg med videre om det er interessant for deg. I kolonnen til høyre er det to måter du kan abbonere på innlegg fra denne bloggen: du kan abbonere på innleggene mine via Bloglovin´. Dette abbonementet er helt anonymt. Du kan også følge bloggen via Blogger, også i menyen til høyre under overskriften "Faste lesere", her kan du velge om du vil være en anonym følger eller om du skal vises med bilde.
Velkommen i alle fall:)
Klem

13 kommentarer:

Kristin`s lille hjem sa...

Hei,nå la jeg deg til på min bloggliste. For du hadde en fantastisk flott blogg som jeg kommer til å følge. Hilsen Kristin

Frøken Lykkelig sa...

Ja jeg er enig med kommentar nr 1 at du har en nydelig blogg med fantastisk masse gode tips. Du er superflink:-))

ANETTESHUS.COM sa...

Såååå flott den ble! Takk for tipset! Dette må jeg prøve en gang ...

Klem Anette:)

Anonym sa...

Hei hei :)
Så artig forslag! Så om jeg går inn på en maler forretning så vet de hva krakeleringsmiddel er?? Eller er det et annet ord for den malinga :)

~Natalie~

En hvit drøm sa...

Så flott det ble!
Det var jo nesten så jeg fikk lyst til å vaske når jeg så den lekre kassen med vaskemidler oppi.
Kjempefint!!

Anonym sa...

Å tusen takk for raskt svar du :)Prøvde å bestille det bladet ditt igjen men nok en gang utsolgt...(Jeanne d'arc bladet) så bedre lykke neste gang til meg :)Men ang det minidrivhuset du skal få inn... Vet du sånn ca du får de inn? Jeg bare MÅÅÅ ha et slikt :)))

Nilla sa...

Men så fint det blev. Jag skall prova så snart jag hinner.

Nina i Paradiset sa...

Kjempefin boks da!
Koselig å få en oppfrisking av gamle maleteknikker! Lærte jo en haug på skolen for 100 år siden... (gikk 4 år på kunst og forming)

Jeg samler også på gammel fajanse, særlig mugger! (de der har jeg ikke da)

Klem fra en som skal se Frustrerte Fruer nå.

cam sa...

Hei!
For en flott blogg du har!
Jeg syns krakelering er utrolig stilig, takk for info om teknikken, tror jeg må teste det ut:) Må bare finne det rette møbelet!

Anonym sa...

Takk for maleteknikken :)
Den skal jeg prøve ut. Du inspirerer.
Hvor har du fått tak i trekassen og sjablongen.
Ha en flott dag.
Klem

Maliva`s verden sa...

Så fin maletekning du gjør...Kassen ble kjempe fin....Fortsatt fin dag til deg fra Maliva

aase sa...

Jeg vil bare inn å si TUSEN MILLIONER TAKK for fantastisk nydelig gave jeg hentet på posten idag!! Kurven og teppet er helt fantastisk altså. Jeg skal ta bilde så alle får se senere idag!! Tror vi skal ha piknik kveldsmat på teppe i stuen ikveld!!

Utrolig flott innlegg om malingen med sjablong her. Selger du slike sjablonger?? Er de kun for bruk en gang eller kan de brukes om igjen??

Ha en vakker vinterdag!!!

På landet sa...

Den kassa ble nyyydelig. Jeg lurer på hvor man får tak i sjablonger?