fredag 19. desember 2008

Ta en karamell..








Oppskrift på verdens beste fløtekarameller:

2,5 dl sukker
1 dl sirup
50 g smør
2,5 dl fløte




Hell alle ingrediensene i en tykkbunnet kasserolle og varm opp på middels temperatur. La det småputre til massen holder ca 120 grader. Ikke rør for mye, da kan sukkeret krystallises. Massen skal være delikat lysebrun, ta gjerne karamelltesten: drypp en dråpe i kaldt vann, når du kan rulle den til en kule er massen ferdig.




Hell massen på et bakepapir og la det avkjøle. Når massen har stivnet, kan du dele den opp i passe store biter.


..

Tips: Jo lengre massen koker, dess hardere blir karamellene. Noen gryter klarer ikke å komme opp i høy nok temperatur, feks enkelte teflonpanner. I en slik vil du aldri få til å koke karameller, men en tykk karamellsaus (som også kan være veldig godt:)


Alle elsker vel deilige hjemmelagede karameller? For meg blir det ikke jul uten, og det er jo så enkelt og lettlaget. Men pass på: det blir vedig varmt og er ingen aktivitet for barn, men de kan jo få smake etterpå...


Denne oppskriften er egentlig strengt hemmelig, så se på dette som en julgave fra meg til deg:)

Ha en riktig god helg:)

5 kommentarer:

Solstad sa...

Heisann. Denne tror jeg at jeg må prøve meg på :) Takk for oppskrift og tips ! Ha ei fin førjul :)
Klemmer

Lemi sa...

å nammis nammis.. ;9 d hørtes godt ut

Mitt hvite hus sa...

Ja disse karamellen er nami nam. Jeg heller de i små former=)

Ønsker deg en fin og hyggelig helg=)

Klem Kerstin

Veronica's hus sa...

Tusen takk det var akkurat det jeg trenkte!! Tenkte jeg skulle lage karamelir i morgen. Skal jaggu bruke din oppskrift da:)

klem

Olstad sa...

Løper i butikken og kjøper sirrup. Dette må testes.