fredag 6. februar 2009

Detaljer fra et budoir



Overskriften var kanskje litt frekk, men innlegget blir helt uskyldig. Velkommen inn i mitt soverom. Her er det inredet i lyse farger og med masse tekstiler for å mye opp og gjøre det koselig. Nattbordene er loppefunn som har fått et malingsstrøk, monogram og nye knotter.





Et gammelt lintøyskap har fått hyller og holder på ekstra puter og sengetepper og noen pledd om det skulle bli ekstra kaldt. Stolen i kurv har jeg lyst til å lysne, ikke male hvit altså, men legge på et lag med transparent hvit, kanskje. Gi gjerne tips om det er noen som har erfaringer med denslags.




Her står kronjuvelen av mine møbler. Jeg tror at denne kommoden er den materielle tingen jeg er mest glad i. Den har stått i oldefars butikk på hjemstedet mitt. Butikken, en gammeldags landhandel, var i drift til jeg var ca 10 år og jeg husker enda luktene og tingene, det å gå og kikke i skuffene (og ja, jeg husker hva som var i skuffene i denne kommoden) og av og til kunne man få en kjærlighet på pinne av butikkdamen. Aller best husker det å leke butikk i butikken, og var man heldig fikk man ekspedere en og annen kunde. Kanskje det var så tidlig det ble bestemt at butikk var tingen for meg?

Her hos meg er kommoden gjemmested for 32 av mine skopar ( jooo, jeg har nok flere enn 32 par sko) og på toppen troner et trefløyet speil og noen smykker og pyntesaker, så den agerer nesten toalettbord også.


Sengegavelen er en sponplate trukket med skumgummi og et solid stoff. Utenpå har jeg trukket et gammelt overlaken med monogram. Det er så fint og hvitt og landlig.





På en kleshenger henger en silkeunderkjole med broderien og blonder. Den har jeg fått etter farmoren min. For noen år siden da det var moderne med kjoler som lignet underkjoler, fløy jeg rundt ute i denne. Lurer på hva farmor hadde sagt om hun visste at underkjolen hennes hadde vært ute i sommerdagen? Hun hadde nok fått seg en liten latter av det, ja.
Ha en riktig god helg , alle sammen:)

Klem fra meg

12 kommentarer:

Imse sa...

Så utrolig flott soverom du har! Nydelig! Nattbordene var utrolig koselige! Jeg har noe lignende etter svigermor( og etter hennes foreldre som fikk de, og noen skap brukt til bryllupet sitt på slutten av 30-tallet)... De skal males, nå er de hvite med gull på pynten.

Og den kommoden din... FANTASTISK!

Fabrikken sa...

Heisann

Kjempeflott soverom. Og den gamle kommoden var bare superfin. Ekstra gøy når du har sånne fine minner til den :)

Ha en fin fredagskveld.

klem fra nr. 5

Carrin sa...

Hehe, måtta flire litt av den silkeunderkjolen du dreiv å fly rundt i! Hihi!
Og kommoden da!!! SUKKKKKKKK!!!
Du verden noe så vakkert! Og for et herlig minne da!

Jannicke sa...

For et koselig soverom! Hvis jeg kan være så frimodig, så vil jeg foreslå at du beholder kurvstolen slik den er. Det er jo fint med kontraster til alt det lette og lyse... :o)
God fredagskveld!

Frøken Lykkelig sa...

Å for noen nydelige bilder! Flott soverom og flotte møbler. Ja den kommoden skjønner jeg godt er skatten din! Den var råfin!!!!
Skulle gjerne hatt en sånn ja:-))
Tusen takk for utrolig flotte innlegg du kommer med. Alltid like kjekt å titte innom her!!
God Helg:-)

Pulsatilla sa...

Så lurt å kle sengegavlen med et gammelt overlaken! Det tror jeg jammen jeg skal la meg inspirere av. Takk for titten i budoiret, det så ut som et fredfullt og godt sted.

God helg til deg!

My home is my Castle sa...

For et herlig soverom :)
Og den gamle kommoden din er bare såå lekker :)))
Og ekstra moro når den er arvet :)

Ha en fin helg :)
Klem,Kari

{oc cottage} sa...

Just found your blog...everything is so beautiful!!

M ^..^

Mitt hvite hus sa...

wow for et vakkert soverom, alle detaljene er så gjennomført. den kommoden skjønner jeg godt du e glad i med så mange minner.

Ha en fin fin helg.'
Klem Kertsin

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

hei :) må bere få kommentere kor utruleg flott den kommoden din var!! fallt heilt for den eg! og resten av soverommet ditt og var nydeleg. soverommet tru eg er det einaste i huset eg ikkje klarar å holde ryddigt :o/ men det kjem vel av stor mangel på plass og fargar eg ikkje likar noko særleg....
håper du har ei fin helg :)
Klem Marny :)

Jorid + NOE Blog sa...

Heisann! Titter innom bloggen din og blir utrolig fasinert over din stil! Så utrolig mye fint du har!! Spesielt den kommoden du har på soverommet, den var bare rålekker!

Ønsker deg en fin helg!

Klem Jorid - Noe på hjertet

Anonym sa...

Hei Ragnhild. Jeg liker stilen din meget godt. Midt i blinken for meg, jeg får massevis av inspirasjon ved å nyte bloggen din:)Ser du har laget sengegavl. Er det mulig å få en kort innføring i fremgangsmåten din. Har kjøpt inn sponplate, så bare lurer på noen tips om hvordan du festet skumgummien og stoffet/overlakenet fast? Stifte, limet? Klem fra Caroline...