onsdag 18. februar 2009

Møbelpolitur med lavendel


Denne polishen kan du enkelt lage selv. I motsetning til mange av produktene på markedet i dag, er denne sammensatt av helt naturlige ingredienser. Jeg er tilhenger av å omgi meg med så mange naturlige ingredienser som mulig, for alternativet er jo løsemidler og uhumskheter som vi ikke liker.
Lavendel er jo en kjempepopulær urt, men den har flere bruksområder enn bare å spre god duft. Ordet lavendel stammer fra det latinske ”lavare” som betyr ”å vaske”, og urten har blitt brukt helt siden oldtiden både for sin antiseptiske og sopphemmende virkning, men ikke minst for sin rene, aromatiske duft. Ved å tilsette såpespon i polituren blir den også et rensemiddel og med litt eddik får overflatene mer glans.


Møbelpolitur med lavendel og bivoks
DETTE TRENGER DU:
2,5 dl ren terpentin, 30 g såpespon, 30 g bivoks (helst den faste, gammeldagse typen, hvis du får tak i det), 1 dl vann, En liten bunt frisk lavendel (jeg hadde ikke levende lavendel nå, så jeg brukte tørket. Til sommeren blir det frisk!), 0,5 dl eddik, Kjele, Varmebestandig bolle, Varmebestandig krukke, Glass med skrukork.

DETTE GJØR DU:
1. Legg en neve lavendel, både blomster og stilk, i en varmebestandig bolle eller krukke. Slå over kokende vann og la det stå å trekke.




2. Bland såpespon, bivoks i små biter, terpentin og eddik i den andre bollen. Varm blandingen over vannbad til alt er smeltet. Det kokende vannet bør ikke berøre bollen med ingrediensene.
3. Når alt er smeltet sammen, tilsettes en desiliter av lavendeluttrekket i blandingen.
4. Bland godt.
5. Hell på glass og skru godt til.

6. Når polituren er avkjølt er den ferdig til bruk. Den kan oppbevares på glass. Skulle den skille seg litt når den har stått en stund, er det bare å riste glasset, så skulle den gå sammen igjen.
Grunnoppskriften har jeg etter min oldemor, urtene har jeg lagt til selv. Jeg vet at oldemor brukte urter som fantes i naturen der hun bodde, alt etter sesong, eller uten urter om det falt seg slik. Så om du har andre urter kan du jo prøve med disse.
..
Tips: - terpentin fordamper veldig lett. Hold lokket godt skrudd til når polituren ikke er i bruk.
- har du ikke frisk lavendel, kan tørket brukes. Istedenfor lavendeluttrekk kan du bruke såpespon fra en lavendelsåpe. Pass da på at såpen ikke inneholder fargestoffer. Bruk da rent kokende vann i punkt 3.
-Lag gjerne større porsjon og gi hjemmelaget møbelpolish i gave.
..

Det var alt for i dag, nå skal det poleres!
Klem

5 kommentarer:

anneskreative sa...

Hei Ragnhild!
Så lurt tips,,,,dette ser spennende ut.
Vil også takke deg for flott servise,,,,,fikk min entrehylle i går og er kjempefornøyd.
Nå gleder jeg meg bare til at vindfanget på hytta er ferdig, og jeg kan få hengt den opp og "dilla" det til.
Ha en fin dag.
Anne

Abrakadabras. sa...

Hei
Tusen takk for oppskriften:o) Det er så stilig med slike (gamle) oppskrifter. I våre dager tror man jo at alt MÅ kjøpes på butikk, men det er mye morsommere å lage sånt selv. Jett om jeg skal forsøke meg:) Som takk skal skal du få en oppskrift på enkel lipsyl: 1 del bivoks og 3 deler olivenolje. blandes i en skål i vannbad. Du kan bruke andre oljer også, og farge med kondittorfarger. Du kan også tilsette eterisk olje etter eget ønske:)
Hilsen Jorunn

Min Still By Maia sa...

Hei Ragnhild!

Takk for det gode tipset. Dette må jeg prøve. Så vakkert bordet ditt var dekket! Her var det virkelig vårstemning og romantikk.

Jeg hadde ikke hørt om Atlanta Bartlett. Tuuuusen takk for inspirerende linker. Dette var helt i min stil! Så mye lekkert.

Klem fra Shabby Charm

Ramme Alvor sa...

Tusen takk! Dette vil eg prøve, når eg får tak i alle ingrediensane :)

Britt

Anonym sa...

Så fin blogg jeg klikket meg inn på. Jeg søkte etter tips om lavendel, og tusen takk for kjempefin idè! Det skal jeg prøve. :D
nydelige bilder og farger. jeg kommer tilbake igjen og snuser mer her.
marianne